کد مطلب:90296 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133
واژه ها جسد: كالبد، تن، بدن، جسم شخص مرده، جمع: اجساد. جسم: تن، بدن چیزی كه دارای ماده باشد و فضایی را اشغال كند. هر چیزی كه دارای طول، عرض و عمق باشد و بتوان آن را با حواس پنجگانه ی ظاهر درك كرد، جمع: اجسام و جسوم. «الجسد: كالجسم لكنه اخص. قال الخلیل رحمه الله: لا یقال: الجسد لغیر الانسان من خلق الارض و نحوه و ایضا فان الجسد ماله لون و الجسم یقال لما لا یبین له لون كالماء و الهواء.»: جسد مانند جسم، اما اخص از آن است، خلیل می گوید: جسد به غیر از انسان، به موجودات دیگر، گفته نمی شود و دیگر آنكه جسد دارای رنگ است، اما جسم به چیزی كه رنگ آن پیدا نیست. مانند آب، هوا، اطلاق می گردد، بنابراین [صفحه 150] جسد از جسم اخص است. نحیف: لاغر و نزار، یا آنكه خلقه كم گوشت است نه از ضعف و هزال. ترجمه: بدنهای پرواپیشگان نحیف و لازم است. جسد ظرف تعلق روح است و در لذتها و آلام روح، از آن تبعیت دارد. روح هر چه را كه بخواهد، بدن پیرو آن می باشد. انسان كه از سویی مانند حیوانات، قوای شهوانی دارد و از سوی دیگر، به مانند فرشتگان، دارای نیروی عقلانی است، اگر به سوی شهوات، خوردن، خوابیدن، استراحت و لذتهای دیگر، روآورد، غالبا بر ابعاد جسمش، افزوده و اگر شهوات را ترك كند، از ابعاد جسمی او كاسته، نحیف و لاغر می گردد. با توجه به بیانی كه مولا درباره ی یاران پیامبر، از پریدگی رنگ، گرسنگی و غبارآلودی داشت، علت لاغر بودن پرواپیشگان روشن است، چرا كه آنان از لذتهای دنیا كه به گونه ای، تن پروری و رفاه زیستی است كناره گرفته، به اندك غذا و آسایشی قناعت می كنند. با این وصف، لاغر و نحیف بودن آنان، طبیعی به نظر می رسد. اما این لاغر بودن، دلیل بر ضعف و ناتوانی روح آنها نیست، بلكه برعكس هر قدر نحیف و لاغر باشند، نیروی ایمان و صلابت روحشان بیشتر است، تا آنجا كه مانند كوه بزرگ «كالطود العظیم» با سرمایه ی ایمان، در مقابل مشكلات ایستادگی نموده، بر آنها فائق می آیند. «قال صلی الله علیه و آله و سلم: ان قوه المومن فی قلبه، الا ترون انه قد تجدونه ضعیف البدن، نحیف الجسم و هو یقوم اللیل و یصوم النهار و قال: المومن اشسد فی دینه من الجبال الراسیه و ذلك ان الجبل قد ینحت منه و المومن لا یقدر احد ان ینحت من دینه شیئا.»: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم: فرمود: نیروی مومن، در قلب اوست آیا نمی بینید كه گاهی، با بدن ضعیف و جسم لاغر، در شب به نماز برخاسته و در روز، روزه دار است؟ و فرمود: مومن از كوههای استوار، در دیانتش سخت تر و استوارتر است، به این دلیل كه گاهی از كوه [صفحه 151] جزیی كنده می شود، اما احدی نمی تواند از ایمان مومن بكاهد و چیزی را از آن جدا نماید. امام صادق علیه السلام فرمود: «ان المومن اشد من زبر الحدید ان زبر الحدید، اذا ادخل النار تغیر و ان المومن لو قتل ثم نشر ثم قتل لم یتغیر قلبه.»: مومن از پاره های آهن، سخت تر و پر صلابت تر است، چرا كه پاره های آهن، به هنگام رسیدن به آتش، صلابت خود را از دست می دهد، اما مومن، اگر كشته شود و دوباره زنده و سپس كشته گردد، قلب او تغییر نمی كند (او همچنان در سنگر عقیده، محكم و استوار است و برای حفظ ایمان، تا پای جان ایستاده است).
«و اجسادهم نحیفه»
صفحه 150، 151.